Hoe je met copywriting SEO-vriendelijke teksten creëert

Je wilt dat je teksten gezien worden, dat ze de juiste mensen aanspreken en hen aansporen om actie te ondernemen. Het is dus belangrijk dat je tekst goed aansluit bij je doelgroep en makkelijk terug te vinden is in de zoekmachines. Hoe zet je copywriting in om SEO-vriendelijke teksten te creëren?
Wat is SEO – copywriting?
SEO-copywriting is het schrijven van teksten die geoptimaliseerd zijn om snel gevonden te worden in zoekmachines zoals Google. Het gaat er dus niet alleen om dat je tekst gericht is op de doelgroep die je wilt bereiken, maar ook op de vindbaarheid ervan. Het juist inzetten van copywriting zorgt ervoor dat bijvoorbeeld jouw website bovenaan in de zoekresultaten verschijnt.
Kies de juiste zoekwoorden
Zoekwoorden of ook wel keywords genoemd, zijn woorden die relevant zijn voor je onderwerp en waar veel op wordt gezocht. Zoekwoorden vormen de basis van SEO-copywriting. Ze zijn de woorden of zinnen die je doelgroep waarschijnlijk intypt in zoekmachines om de informatie te vinden die jij biedt. Je wilt gevonden worden op de zoektermen die relevant zijn voor je onderwerp, maar ook die je doelgroep daadwerkelijk gebruikt.
Feitje: Wist je dat 70% van de mensen niet eens verder kijkt dan de eerste 4 zoekresultaten?
Daarnaast is het belangrijk om goed te begrijpen wie je doelgroep is. Weet je bijvoorbeeld al of je doelgroep veel ervaring heeft met het onderwerp waar je over schrijft of is het een nieuw onderwerp voor hen? Dit bepaalt ook welk taal- en schrijfniveau je moet gebruiken. Het maken van een persona kan helpen: een gedetailleerd profiel van je ideale lezer, waarmee je beter kunt inspelen op hun wensen en behoeftes.
Bepaal het doel van jouw tekst
Wat is het doel van jouw tekst? Wil je je lezers informeren, overtuigen, inspireren of aanzetten tot actie? Je schrijfwijze moet hierop afgestemd zijn. Als je bijvoorbeeld een tekst schrijft om je producten te verkopen, wil je dat je call-to-action (CTA) duidelijk en aantrekkelijk is. Als je meer informatieve teksten schrijft, is het belangrijk om voldoende waarde te bieden en antwoord te geven op de vragen van je lezers.
Gebruik tussenkopjes voor overzicht
Tussenkopjes zijn niet alleen goed voor de leesbaarheid, maar ook voor zoekmachines. Je tekst moet duidelijk en prettig te lezen zijn en opgebouwd vanuit een goede structuur. Teksten met duidelijke koppen, korte alinea’s en nuttige informatie scoren beter op gebruiksvriendelijkheid. Ze helpen je tekst op te splitsen in behapbare stukken, zodat je lezers gemakkelijk kunnen scannen en de informatie vinden die voor hen relevant is. Bovendien geven tussenkopjes zoekmachines aanwijzingen over de inhoud van je tekst. Zorg ervoor dat je belangrijkste zoekwoorden ook in de titel en tussenkopjes terugkomen.
Vergeet je meta – omschrijving niet!
De meta-beschrijving is een kort stukje tekst dat verschijnt onder je link in de zoekresultaten. Hoewel de meta-beschrijving niet direct bijdraagt aan je zoekmachine-ranglijst, is het wel essentieel voor de gebruikerservaring. Het is het eerste wat je lezer ziet en een goed geschreven meta-beschrijving kan het verschil maken tussen wel of niet doorklikken naar jouw pagina. Zorg ervoor dat je meta-beschrijving kort, duidelijk en aantrekkelijk is en vergeet niet je belangrijkste zoekwoorden erin op te nemen.
ALT – tekst voor afbeeldingen
Wanneer je foto’s of andere afbeeldingen toevoegt aan je tekst kan je de lezer langer op je pagina laten houden. Kies een afbeelding die past bij je onderwerp en pas de alt-tekst aan. Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen bekijken, maar wel vaststellen wat afgebeeld staat door naar de alt-tekst te kijken.
Call to action
Contact
